Språkliga kullerbyttor

För ganska många år sedan nu brukade jag klippa ut sportgrodor ur någon tidning. Nu finns motsvarigheten "floskeltoppen" på sportbladet, och mer än rena sportgrodor dyker upp. Några exempel nedan.
.

”Kampen hårdnar om Europas musiklyssnare. Nu lanseras franska Spotify-konkurrenten Deezer i 130 länder, bland dem Sverige.”

Hur många länder har Europa?

.

”Riktlinjer för övergrepp har följts väl”

Dagen, rubrik, om Svenska kyrkan med bild på ärkebiskopen

 

”Jag pratade med honom i dag, han skulle få blod intravenöst.”

Joakim Nyström om Mats Wilander?

 

”I´m going to Sweden tomorrow. Nice to be home in a few weeks.”

Teodor Peterson efter sprintsegern i Moskva. Ska han åka skidor hem?

 

”Vi måste komma upp och ­göra ­något av de två återstående matcherna så vi inte står och faller med ­huvudet under armen.”

 

”I och med att jag inte har så många mil får jag vara glad om jag tar mig runt.”

Christer Dahlin, blivande Vasaloppsåkare. Runt?

 

”Så luras du av din begravningsbyrå”

Hur ska jag upptäcka det?

 

”Ta med. Bärbar bricka. 29 kr IKEA.”

Expressen. Är inte alla brickor bärbara?

 

”Sådana här händelser skvätter ju på alla som arbetar här.”

Lena Rundstedt, kommissarie, om en våldtäkt på häktet i Göteborg. Då måste ju bevisläget vara gott...?

 

”Jag skulle aldrig rekommendera­ någon med barn att vara med i Ensam mamma söker.”

Hannah i Ensam mamma söker


”I Mälarhöjden jagade lösspringande hund två rådjur ut i gatan. Rådjur påkörda och skadade så avlivning av polis blev nödvändigt.”

 

”Tjärven med bittersöt karaktär från citrus, anus och örter faller alla i smaken.”

Tidningen Ångermanland testar alkoholfri snaps

 

”De gjorde en riktigt bra match hemma mot Real och kunde mycket väl fått med sig ett resultat.”


”Regeln är solklar, nu ska den bara tolkas också!”

Thomas Johansson, expert, Canal+ Hockey, avd Solklart, sa Bill.

 

”Trots att det låga synder såg darrigt ut på blanen tycket SVT:s expert Glenn Strömberg att segen mot Finland aldrig var i någon större fara.”

SVT-text, avd Jag är ert nyet svenskläraret.

 

”Fuck the shut up”

Elitseriedomare. Nu är råttet mågat!

 

”1 200 liter polsk vodka ger polisen huvudvärk”

Smålandsposten, om vad polisen ska göra med ett beslag av sprit, avd Tror fan det.

 

”Få flygbiljetten till vrakpris”

Expressen.se, rubrik, avd Nej tack.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0